När man väljer profilprodukter finns ett par saker man ska tänka på. Här kommer våra bästa tips:
- Följ din grafiska profil. Följer du den grafiska profilen är det stor chans att du lyckas. Här finns regler för bland annat typsnitt, logotyp och färgval. Just färg är många gånger grunden för hur profilprodukterna ska utformas. Har du ingen grafisk profil är ett tips att hålla sig till samma färger som finns i din logotyp.
- Välj produkter som i första hand fyller ett behov. Exempel kan vara kläder, muggar, paraply och väskor. ”Skojprodukter” kan mycket väl fungera om de är starkt kopplade till ditt varumärke och enbart ska användas för ett speciellt event.
- Mässor är ett bra exempel där tydlighet är viktigt.
- Tänk på vad ditt varumärke står för. Vad vill du signalera till era kunder? Är hållbarhet och miljö viktigt för ert varumärke är det en fördel om också profilprodukterna signalerar samma sak. Fundera exempelvis över materialval när du väljer produkter.