Företag idag kan ha globalt kända varumärken trots enkla produkter och affärskoncept. Men hur marknadsförs egentligen ett varumärke?
Det finns många exempel på företag vars varumärken är globalt kända trots enkla produkter och affärskoncept. När du ser varumärket tänker du inte längre på produkten utan på livsstilen och känslan som varumärket förknippas med. För att nå hit behöver man inte vara ett jättestort företag med tusentals anställda och enorm marknadsbudget. För att lyckas krävs egentligen precis samma sak för det stora företaget som det lilla. En väl utarbetad strategi.
Giveaways och produktmedia är ett priseffektivt hjälpmedel för att skapa en bättre relation med befintliga kunder men samtidigt ett effektivt sätt att nå ut med varumärket till nya kunder. Jämför till exempel vad du betalar annonsvisningar på nätet med hur många ”visningar” en penna får.
Här är våra bästa tips på hur du lyckas:
- Fundera på vad som är grunden med er verksamhet. Vad gör ni och hur vill ni upplevas?
- Tänk noga över vilken produkt du ska ge bort och varför. Gör du som alla andra eller funderar du på vad din kund vill ha eller behöver?
- Skapa en genomtänkt marknadsplan som sträcker sig över tre till fem år. När du planerar in aktiviteter tänk att dina profilprodukter är en del av dessa aktiviteter precis som frukostmöten, mässor, reklam och marknadsföring.
- Jobba aktivt med marknadsplanen och håll dig till din strategi. Då har du också chans att höja värdet på ditt varumärke oavsett storlek på företag
Vi på ConEra har lång erfarenhet och kan vägleda dig till rätt produkt! Kontakta oss i via formuläret till vänster om du vill veta mer!