För att ditt mässdeltagande ska bli givande och en bra investering, är det viktigt med förberedelser. Hans Truving delar med sig av sina bästa tips!
För att ditt mässdeltagande ska bli en bra investering istället för bara ett deltagande är det viktigt att du förbereder dig noga. Stora företag har regler och riktlinjer för hur allt från kläder och give aways till hur montern ska se ut, medans mindre företag kanske inte är lika styrda. Oavsett storlek på företag, behöver man tänka igenom sitt deltagande och sina mål med mässan.
– Det gäller att vara väl förberedd men också fundera över hur besökarna uppfattar dig och ditt företag. Många lägger tid på inbjudan, montern och att hitta en perfekt give away, men glömmer kanske hur man agerar i montern eller att följa upp när mässan är slut, berättar Hans Truving på ConEra i Stockholm.
Här kommer Hans bästa tips för bättre resultat:
Före mässan
- Var ute i god tid! Det gäller allt från att kontakta monterbyggare, göra inbjudan, beställa give aways, namnskyltar och enhetlig klädsel till monterpersonalen.
- Sätt upp mål för mässan och utbilda monterpersonalen. Förbered aktiviteter och frågor för att få igång ett samtal i montern.
- Koppla ihop produktmedia med ert varumärke. Köp give aways som ger goodwill!
Under mässan
- Aktivera besökarna i montern.
- Kroppsspråk och klädsel. Se glad ut, tänk på att inte stå med armarna i kors, var aktiv men pusha inte besökaren för hårt. Tänk på att använda de kläder som är beställda för ett enhetligt intryck. Ha alltid en eller ett par extra skjortor, blusar, pikéer eller t-shirts så att du alltid är ren och fräsch.
- Är det svårt att sälja på plats i montern är ett inbokat möte efter mässan ett bra alternativt avslut.
Efter mässan
- Följ upp direkt! Försäljning, leads, möten…
- Håll vad du lovat!
- Utvärdera! Ta emot feedback från monterpersonalen, utvärdera utfallet – nådde ni målet? Lämna feedback till leverantörer. Vad behöver ni/de tänka på inför nästa mässa?