När kunden ringer och ber om hjälp att välja julklapp till sina medarbetare och kunder, gäller det i första hand att ta reda vem mottagaren är. Är det en man eller kvinna? Vilken ålder har mottagaren?
– Oftast är det ju en mix på ett företag och det gäller att julklappen verkligen kommer till användning. När man tagit reda på målgruppen tittar vi på vad företaget köpt tidigare år och ser om man kan komma med ett förslag som kompletterar föregående beställning. Om man till exempel valde Jamie Oliviers stekpanna förra året, kanske man ska kika på andra produkter ur Jamie Oliviers sortiment i år. Och det gäller att leverera ett eller maximalt två förslag till kunden. Ger man för många alternativ kan inköparen få svårt att bestämma sig eftersom andra personer på företaget vill vara med och fatta beslutet. Vi måste vara ett bra stöd för inköparen och det förslag vi lämnar ska leda till att inköparen känna sig trygg och kommer till avslut, säger Eric Wigardt på ConEra.
Tänk på:
Att julklappen ska komma till användning! Lakanset och saker till köket är några exempel. Är miljön en viktig aspekt? Idag finns ett stort utbud av miljömärkta produkter till konkurrenskraftiga priser. Funderar du på gåvokort finns det mycket att välja mellan. Dels finns extremt prisvärda gåvokort från Mannerström där man vid leverans av kortet får en extragåva, dels finns gåvokort där mottagaren kan välja att skänka ett belopp till välgörenhet.